Vyčlenenie z kolektívu: Ako pomôcť dieťaťu, ktoré nezapadá do detského kolektívu?

https://www.blog.mojra.sk/post/709

Autor: psychologická poradňa | ako integrovať dieťa do kolektívu| tipy psychológa | detská izolácia

 

Vyčlenenie dieťaťa v školskom prostredí z kolektívu, je rozhodne vecou, ktorá by mala mať našu plnú pozornosť a ktorá predstavuje problém. 

 

Mnohé deti sa dostávajú do nepríjemných situácií, kedy prežívajú ťažkosti so začlenením sa medzi svojich rovesníkov, čo často vedie k pocitom osamelosti, neistoty a zníženému sebavedomiu. Takéto skúsenosti môžu predstavovať dlhodobý dopad na emocionálny, ale aj celkový sociálny vývoj dieťaťa. U niektorých detí sa tento stav prejavuje aj odmietaním školských aktivít alebo vyhýbaním sa sociálnym situáciám, čo ich v konečnom dôsledku ešte viac izoluje. Rodičia a opatrovatelia v tomto procese zohrávajú dôležitú rolu. Svojou podporou a porozumením môžu dieťaťu pomôcť prekonať jeho pocity neprijatia a rozvíjať jeho schopnosť pri nadväzovaní priateľstva, rozpoznávaní hodnôt vlastnej individuality a zároveň sa učiť k rešpektovaniu odlišnosti ostatných. V tomto smere je zo strany rodičov zásadná empatia a trpezlivosť, ktorá dokáže deti viesť k prijatiu samého seba, pomôcť im vybudovať si sebadôveru a pripraviť ich na zdravé sociálne interakcie, ktoré sú potrebné pre ich ďalší rozvoj a šťastný život.

 

Ako je možné, že niektoré deti do kolektívu nezapadnú?

Vyčlenenie dieťaťa z kolektívu môže mať viacero príčin, ktoré sú často individuálne a ovplyvňované konkrétnymi okolnosťami. Existuje niekoľko bežných dôvodov, prečo sa niektoré deti stretajú s problémami pri zapadnutí do skupiny:

  • Nie vždy rovnaké záujmy a schopností: Každé jedno dieťa je jedinečné a má svoje vlastné záujmy, hodnoty a schopností, ktoré môžu byť od zvyšku kolektívu odlišné. Ak dieťa zaujímajú iné činnosti, napríklad uprednostňuje čítanie alebo umenie pred športom či inými obľúbenými aktivitami rovesníkov, môže byť preň ťažšie nájsť spoločnú reč s ostatnými. Niekedy takáto odlišnosť spôsobuje pocit izolácie, čo vedie k postupnému odcudzeniu sa.
  • Kultúrne a rodinné rozdiely: Deti vyrastajúce v inom kultúrnom alebo jazykovom prostredí, častejšie zažívajú ťažkosti s adaptáciou na nové prostredie, najmä ak sú ich kultúrne zvyky, jazyk či hodnoty odlišné od väčšiny deti v skupine. V prípade, že ostatné deti tieto rozdiely nechápu alebo ich nepoznajú, môže byť integrácia do kolektívu pre takéto deti ešte náročnejšia.
  • Introverzia: Mnohé deti sú prirodzene introvertné alebo zažívajú sociálnu úzkosť, čo značne obmedzuje ich schopnosť v nadväzovaní rýchlych kontaktov a priateľstiev. Tieto deti pochopiteľne uprednostňujú menšie, intímnejšie skupiny a hľadajú sociálne prostredie, kde sa cítia komfortne a prijatí. Tento sklon však môže byť nesprávne interpretovaný ako nezáujem, čo niekedy vedie k nepochopeniu zo strany ostatných detí.
  • Šikana a vyčleňovanie: Niekedy sa dieťa ocitne v izolácii v dôsledku aktívnej šikany alebo nepriateľského správania zo strany svojich rovesníkov. Môže ísť o priame prejavy, ako sú urážky, alebo jemnejšie formy, napríklad ignorovanie a vynechávanie z aktivít. Takéto správanie môže mať negatívne dôsledky na psychickú pohodu dieťaťa a znížiť jeho sebahodnotenie. Pre včasné zvládnutie šikany je dôležitá podpora zo strany rodičov, učiteľov a psychológov, ktorí môžu pomôcť situáciu rozpoznať a vhodne zasiahnuť.
  • Zdravotné problémy a špeciálne potreby dieťaťa: Deti, ktoré čelia fyzickým, mentálnym alebo emocionálnym výzvam, bývajú v dnešnom svete vnímané ako odlišné. Ich špeciálne potreby sú často rovesníkmi nepochopené, čo spôsobuje pocit neistoty a vedie k vylúčeniu z kolektívu. Výzvou pre ostatné deti býva rozpoznať jedinečnosť týchto detí a prijať ich ako rovnocenných členov skupiny.

 

Následky vyčlenenia dieťaťa z kolektívu

Dlhodobo vyčlenené deti z kolektívu rovesníkov, môžu pociťovať rôzne negatívne následky na svoju psychiku a sebavedomie. Najčastejšie z týchto dôsledkov bývajú:

  • Nízke sebavedomie: Pokiaľ dieťa nie je prijaté medzi svojich rovesníkov a nepozná ten pocit ,,zapadnutia do partie“, ohrozuje to jeho vlastné zmýšľanie o sebavedomí. Môže začať pochybovať o vlastnej hodnote a schopnostiach, ktoré má. Tieto pochybnosti vo väčšine vedú k dlhodobým problémom so sebavedomím, ktoré môžu v niektorých prípadoch pokračovať až do dospelosti.
  • Depresia a úzkosť: Vyčleňovanie, ktoré trvá dlhodobo vyvoláva pocity osamelosti a beznádeje, ktoré dokážu prerastať až  k vážnym psychickým problémom, ako je úzkosť alebo depresia.
  • Sociálna izolácia: Z úzkosti a depresie neskôr dieťa začína byť sociálne izolované a uzatvára sa samo do seba. Postupne sa sťahuje do ústrania a prestane sa pokúšať o akékoľvek interakcie s rovesníkmi. Sociálna izolácia môže mať neskôr za následok neschopnosť nadviazať zdravé a stabilné vzťahy.
  • Problémy v škole: Vyčlenenie dieťaťa, môže v niektorých prípadoch spôsobovať ťažkosti so sústredením pri učení sa. Takéto ťažkosti vedia značne ovplyvniť prospech dieťaťa v škole a jeho celkové výsledky.

 

Pomoc rodičov  

Rodičia by mali byť na prvom  mieste v poskytovaní pomoci a opory svojmu dieťaťu, pokiaľ sa v jeho živote deje niečo podobné. Ich porozumenie a aktívna podpora môžu dieťaťu významne pomôcť zlepšiť jeho pozíciu v skupine a zároveň posilniť aj jeho sebavedomie.

 

Bezpečné prostredie

Dieťa by malo mať doma miesto, kde sa cíti bezpečne, akceptovane a je pochopené také, aké je. Rodičia by mali vedieť vytvoriť atmosféru, v ktorej môže dieťa otvorene rozprávať o svojich pocitoch a ťažkostiach. Treba venovať pozornosť jeho emóciám, a vyhnúť sa ich podceňovaniu či zľahčovaniu situácie. Toto je základným krokom, pretože ak dieťa cíti, že ho rodičia neberú vážne alebo jeho pocity zľahčujú, ešte viac sa môže uzavrieť do seba.


Posilňovať sebaúctu a sebavedomie dieťaťa

Výrazne by ste ako rodič mali podporiť sebavedomie svojho dieťaťa tým, že budete  povzbudzovať a oceňovať, čo i len malé z jeho úspechov. Dôležité je pomáhať mu rozvíjať hlavne jeho silné stránky a zamerať sa na záujmy a činnosti, v ktorých vyniká. Posilnenie sebaúcty mu potom pomáha v budovaní istoty a odvahy, ktoré sú nevyhnutné pri nadväzovaní a udržiavaní sociálnych kontaktov.


Podpora v nadväzovaní kontaktov

Podpora rodičov vie byť nápomocná aj pri získavaní nových priateľov, a to tak, že svojmu dieťaťu vytvoria príležitosti na stretávanie sa s rovesníkmi mimo školského prostredia. Športové aktivity, záujmové krúžky, či detské kluby môžu dieťaťu poskytnúť priestor na rozvoj priateľstiev s deťmi, ktoré majú podobné alebo rovnaké záujmy. Spoločné záujmy vedeli vždy uľahčiť začiatok priateľstva a zároveň posilnia aj sociálne väzby.


Pomoc odborníka

V prípade, že sa dieťa stretáva s vážnymi problémami v sociálnych vzťahoch alebo je  opakovane vyčleňované, môže byť vhodné poradiť sa s odborníkom, akými sú detský psychológ alebo špeciálny pedagóg. Títo odborníci vedia dieťaťu poskytnúť nástroje na zvládanie náročných situácií a zároveň podporiť aj samotných rodičov v ich prístupe. Odborná pomoc prispieva k lepšiemu pochopeniu potrieb samotného dieťaťa a dokáže mu pomôcť efektívne sa vyrovnávať so sociálnymi výzvami.

 

Pomôcť vie aj škola

Škola hrá zásadnú úlohu v živote dieťaťa, a preto má veľký vplyv na jeho začlenenie do kolektívu. Ak problémy dieťaťa so začlenením sa do kolektívu stále pretrvávajú, rodičia by mali skúsiť odkonzultovať situáciu so školou. Učitelia, ktorí  majú dieťa dennodenne na očiach a pozorujú ho v interakciách s rovesníkmi, môžu poskytnúť dôležité informácie a spolu s rodičmi popracovať na vytváraní prostredia, ktoré dieťaťu uľahčí začlenenie.


Škola vie napríklad zorganizovať aktivity, ktoré podporujú tímovú spoluprácu alebo venujú väčšiu pozornosť sociálnym vzťahom medzi deťmi. Taktiež by mala aktívne monitorovať vzťahy medzi žiakmi a predchádzať aj náznakom šikany. Mala by mať jasne stanovené pravidlá pre podporu rešpektu a vzájomnej tolerancie medzi deťmi.


Vyučujúci na školách by mali byť otvorení komunikácii s rodičmi a dieťaťom, aby dokázali vytvoriť prostredie, kde sa každé dieťa cíti prijaté.


Vyčlenenie z kolektívu je pre dieťa veľmi náročnou skúsenosťou, ktorá môže mať dlhodobý vplyv na jeho sebahodnotu, emocionálnu pohodu a sociálny vývoj. Pre dieťa je podpora rodičov a školy zásadná. Môžu mu pomôcť zvládnuť túto situáciu, poskytnúť mu oporu a vytvárať príležitosti na rozvíjanie sociálnych zručností.

 


Rodičia, ktorí aktívne pomáhajú dieťaťu pochopiť a spracovať jeho emócie, zohrávajú kľúčovú úlohu v procese integrácie a budovania sebadôvery. Rovnako dôležitá je spomínaná spolupráca so školou a odborníkmi, ktorí ponúkajú cenné rady a konkrétne kroky pre uľahčenie začlenenia dieťaťa do kolektívu spolužiakov. Vďaka tejto koordinovanej podpore vie dieťa získať sebavedomie a pocit prijatia, čo mu umožní nájsť si svoje miesto medzi rovesníkmi a vytvárať si priateľstvá v ktorých sa bude cítiť istejšie a pohodlnejšie.Spodná časť formulára

 

 

Práve ste čítali článok: Vyčlenenie z kolektívu: Ako pomôcť dieťaťu, ktoré nezapadá do detského kolektívu?

Komentáre

  • Zapojte sa do diskusie.
    Zadajte Váš komentár.

  • Avatar

Podobné články



Čo robiť ak sa dieťa dostane do zlej partie? Ako s ním viesť správny rozhovor?

Čo robiť ak sa dieťa dostane do zlej partie? Ako s ním viesť správny rozhovor?

Autor: psychologická poradňa | Dieťa a zlá partia | tipy psychológa | Prečo sa deti pridávajú k zlej partii?„Deti milujú toho, kto ich miluje; a kto nemôže milovať, veľmi málo dosiahne pri výchove.“ —  Johann Wolfgang von Goethe  Môžeme tvrdiť, že takmer každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. Niekedy sa stane, že aj keď sa snažíte dieťaťu byť dobrým vzorom, aj tak sa dostane do nesprávnej spoločnosti. Mnoho rodičov to vníma ako z...

Pokračovať v čítaní

Duša na dlani: Sme otrokmi vlastnej siete?

Duša na dlani: Sme otrokmi vlastnej siete?

Autor: Psychologická poradňa | PODCAST | rozhovor | tipy psychológaPodcast, ktorý otvára svet psychológie, je dostupný na všetkých vašich obľúbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty PodBean Pozrieť si video: Video je hostované prostredn...

Pokračovať v čítaní

Placebo efekt: Ako to s ním naozaj je? A či skutočne funguje?

Placebo efekt: Ako to s ním naozaj je? A či skutočne funguje?

Autor: psychologická poradňa | Placebo efekt | tipy psychológa | Ako to s ním naozaj je? „Na šťastný život nepotrebuješ veľa vecí; všetko už máš v sebe a v tvojom spôsobe myslenia.“  - Marcus Aurelius Placebo efekt je považovaný za jeden z najfascinujúcejších fenoménov v medicíne a psychológii. Jeho sila spočíva v schopnosti ovplyvniť zdravie človeka na základe viery a očakávania, bez potreby podania skutočného liečiva. Ale ako tento...

Pokračovať v čítaní

Psychológovia portálu Mojra.sk

Značky


Začnite meniť Váš život k lepšiemu ešte dnes!    Objednať