A je to
tu....začiatok septembra a s ním súvisiaci začiatok školského roka. Dvojmesačné
prázdniny prešli akoby šibnutím čarovného prútika a deti sa musia znova vrátiť
do školských lavíc a k školským povinnostiam. Väčšina detí dáva rodičom
patrične najavo,že sa im do školy nechce, a radšej by si naďalej užívali
prázdniny.
Čo
s tým?
Prázdniny
sú obdobím regenerácie, oddychu, voľného času, dovoleniek, zážitkova času
rodičmi a širšou rodinou. Je to obdobie hier, zábavy, oddychu, neskoršieho
zaspávania a dlhšieho ranného spánku, je to čas pohody a zábavy. Škola, naopak,
prináša do života detí štruktúrovaný režim vo forme pravidelného ranného
stávania, rozvrhu hodín,domácich úloh, krúžkov a podobne. Ako školská
psychologička mám odpozorované, že najmä prvý týždeň školy po prázdninách býva
pre deti náročný, kým nabehnú na systém. Počas septembra si žiaci na školský
režim zvykajú,a následne fungujú bez problémov.
Ako
však môžeme deťom, aj rodičom pomôcť, aby nástup do školy bol čo
najpohodovejší, bez ranných slzičiek s vety "ja nechcem ísť do
školy"?
Škola
zohráva v živote každého dieťaťa veľmi dôležitú úlohu. Je dôležitým
miestom socializácie, učenia, dieťa tu zažíva úspechy, sklamania, učí sa
kontrolovať svoje správanie, rešpektovať učiteľov, aj spolužiakov,
a v interakcii so spolužiakmi sa učí riešiť konflikty iným spôsobom,
ako v škôlke, a inak, ako doma. Dieťa tu spoznáva samé seba, stretáva
sa s tým, čo vie, a čo mu, naopak, nejde, a učí sa túto
frustráciu zvládať.
Motivujúci
a láskaví rodičia aj učitelia môžu dieťaťu v tomto období pomôcť
naučiť sa tieto situácie primerane zvládať, a prípadne neúspechy brať ako
hnací motor na sebarozvoj a zlepšovanie sa v niektorých oblastiach. Každé
dieťa však má isté limity, ktoré je dôležité, aby dokázalo prijať dieťa samé, aj
jeho rodičia.
Nástup
do školy je pre každé dieťa po letných prázdninách zmena. A na to,aby deti túto
zmenu zvládli čo najlepšie, je dôležité ich patrične pripraviť. Pokiaľ si dieťa
napríklad zvyklo počas prázdnin byť dlhšie hore a ráno si dlhšie ráno pospať,je
vhodné posledný jeden až dva týždne prázdnin školáka postupne skôr posielať večer
spať a ráno ho skôr budiť, aby v septembri nemal problém so vstávaním do školy.
Taktiež je vhodné o dieťati rozprávať,pokiaľ nastupuje napríklad do tretieho
ročníka, ako o tretiakovi už počas prázdnin,a ísť s ním na nákup školských
pomôcok a oblečenia podľa vlastného výberu, aby dieťa malo spojené začiatok
školského roka s novými vecami, ktoré si samé vybralo.
Nezanedbateľnou,
a možno hlavnou motiváciou pre deti, prečo sa môžu tešiť do školy, sú záujmové
krúžky, ktoré je dôležité vyberať veľmi citlivo s ohľadom na záujmy konkrétneho
dieťaťa, aby dieťa malo kde robiť to, čo ho baví, a rozvíjať svoj potenciál.
Záujmové krúžky sú pre všetky deti veľmi dôležité, nakoľko pomáhajú rozvíjať
tvorivý potenciál dieťa, a aj deťom, ktoré učenie veľmi nebaví a nejde im
ľahko, pomáhajú zažiť úspech, uznanie a radosť, a budovať svoju identitu
pozitívnym spôsobom. Vieme, že aj deti, ktoré majú problémové správanie, dokážu
svoje správanie viac kontrolovať, pokiaľ majú možnosť sebarealizácie pri
krúžkoch ,ktoré ich bavia a napĺňajú.
Známky nie sú všetko
Nech je
teda začiatok školského roka obdobím niečoho nového a neznámeho v tom pozitívnom. Nech nám dá príležitosť
dať deťom krídla, a možnosť vyskúšať niečo
nové, nové krúžky, aby si mohlo dieťa samé vybrať, čo ho baví, a čo,
naopak, nie. A nech sme my, rodičia, tým oporným článkom, ktoré dieťa
poteší a povzbudí, keď niektoré učivo bude nad jeho sily, aby nemuselo
zažívať pocity, že je hlúpe, alebo nešikovné. Pretože tak, ako nehodnotíme rybu
podľa jej schopnosti vyliezť na strom, nehodnoťme deti podľa toho, čo nevedia,
ale naopak buďme tu pre ne, aby mohli, spoločne s nami, a s radosťou
objavovať a rozvíjať svoj potenciál.
Známky na koncoročnom vysvedčení nikomu nezabezpečia šťastnú budúcnosť, myslime na to pri našich deťoch. Vzdelanie je dôležité, ale oveľa dôležitejšie ako známky je , aby z našich detí vyrástli zdravé a sebavedomé osobnosti, ktoré poznajú svoje kvality, svoj potenciál a vedia, čo chcú v živote robiť. Nedovoľme, aby známky na vysvedčení zobrali deťom radosť zo života a sebavedomie. Aby sme potom, v puberte, nemuseli riešiť vážne psychické problémy detí, ktorých je stále viac a viac, a ktoré môžu mať svoje korene aj v tom, že dieťa v mladšom školskom veku často počúvalo, že je hlúpe, nešikovné, a neschopné, kvôli známkam, jeho talent bol prehliadaný, a záujmy sa nerozvíjali, lebo sa muselo učiť, čo ho aj tak neskôr úplne prestalo baviť, a neskôr sa na to dieťa jednoducho vykašľalo, a zistilo, že ho nebaví nič, ani život. Máme to vo svojich rukách.
Autor článku: Mgr. Jitka Kneslová, psychologička online poradne MOJRA
Zapojte sa do diskusie.
Zadajte Váš komentár.